Nieuwsbericht

Agressie op de werkvloer toegenomen door corona

De coronacrisis- en maatregelen zorgen ervoor dat een grote groep zorgprofessionals meer agressie ervaart op de werkvloer. Maar liefst 60% geeft dit aan in een peiling onder zo’n 1200 leden van NU’91. Waar aan het begin van de coronacrisis veel waardering en respect was voor zorgprofessionals moeten ze het nu vaak ontgelden door scheldpartijen. 24% geeft zelfs aan dat ze te maken hebben met dreigementen en fysiek geweld. Vaak voortkomend uit onbegrip als familie of naasten worden aangesproken op het niet naleven van de coronarichtlijnen.

Agressie door corona niet toelaatbaar

“Dit is absoluut niet toelaatbaar”, aldus Stella Salden, voorzitten van NU’91. “Te allen tijden moeten zorgverleners hun werk kunnen blijven doen en zorg kunnen verlenen. Zeker in tijden waarin de hoge werkdruk en hoge tekorten al een negatieve rol spelen. Daarbij is er een grote groep nog herstellende van een zware coronacrisis van afgelopen maanden waarin ze fysiek en emotioneel psychisch enorm belast zijn geweest. Dan is het helemaal niet acceptabel dat ze zich ook nog bezig moeten houden om mensen er continu er op te wijzen dat ze de coronarichtlijnen moeten naleven.”

Verantwoordelijkheid

Het lijkt alsof de mensen het beu zijn zich aan te moeten passen en zich aan de regels te moeten houden die door de overheid zijn opgelegd. Ze willen graag zorgeloos bij hun geliefden kunnen zijn zonder afstand te houden en niet continu met het virus geconfronteerd te worden. Salden: “Het liefste zien we ook dat familie gewoon op bezoek mag komen. Tegelijkertijd hebben de zorgprofessionals ook een verantwoordelijkheid voor de veiligheid op hun werkplek en daar horen deze richtlijnen en maatregelen bij. Iedereen moet die naleven. Niet alleen voor de bewoners, cliënten en patiënten, maar ook voor de bezoekers zelf.”

Ontzorgd en beschermd door werkgever

In de peiling komt verder naar voren dat er wisselend wordt gereageerd als mensen worden aangesproken op het niet naleven van de maatregelen die gelden in de zorginstelling. 58% van de bezoekers die worden aangesproken reageert geïrriteerd en 29% luistert helemaal niet als zij erop worden gewezen de regels in acht te nemen. Een enkeling dreigt zelfs een klacht in te dienen of vertoont provocerend gedrag. “Des te belangrijker dat we een beroep doen op de burgers dat iedereen met zijn handen van zorgprofessionals af moet blijven. Zij moeten zo onbezorgd mogelijk hun werk kunnen doen waarbij ze ontzorgd en beschermd worden door de werkgever”, reageert Salden. Download hier een uitgebreider artikel uit HET BLAD 3-2020 over de cijfers uit deze ledenpeiling.