Nieuwsbericht

NU’91: ‘Bijna 60 procent van de zorgprofessionals ervaart elke maand agressie tijdens het werk’

Dat agressie in de zorg in 2022 een groot probleem was, blijkt uit een peiling van beroepsorganisatie NU’91 in samenwerking met het NPO Radio 1-programma Het Misdaadbureau (Omroep WNL) onder zorgprofessionals. Meer dan de helft van de respondenten geeft namelijk aan dat zij vorig jaar structureel te maken hebben gehad met een vorm van agressie. Bovendien verwacht 94% dat agressie de komende jaren alleen maar toe gaat nemen.
Naast het feit dat een grote groep op structurele basis agressie ervaarde, had 92% vorig jaar op enig moment te maken met agressie. De meest voorkomende vorm daarbij was schreeuwen en schelden (86%). Daarnaast worden ook fysieke uitingen genoemd zoals slaan (32%), schoppen (22%) of bijten (14%). Ook spugen (20%) kwam voor net als het uiten van (doods)bedreigingen (28%).

De maat vol

Stella Salden, voorzitter NU’91: “Uit deze peiling blijkt dat verpleegkundigen en verzorgenden aangeven dat zij denken dat agressie bij hun werk hoort. Dat horen we vaker. Maar thuiskomen met blauwe plekken of uitgetrokken haren hoort er zeker niet bij. NU’91 vindt dat iedere zorgprofessional zijn of haar werk veilig moet kunnen uitvoeren. De cijfers liegen er niet om. Het is de hoogste tijd dat er wordt ingegrepen. Buiten het feit dat er nu onveilige situaties zijn die zich herhalen, zijn er ook zorgprofessionals die hierdoor ziek thuis komen te zitten of het vak verlaten omdat ze zich niet meer veilig voelen in hun werkomgeving.”

Luister naar zorgprofessional

In de peiling dragen zorgprofessionals diverse maatregelen aan om agressie aan te pakken of te voorkomen. De inzet van voldoende geschoold personeel is volgens de groep een van de belangrijkste maatregelen. Daarnaast zijn een goed werkend alarmsysteem en een helder beleid met duidelijke consequenties essentieel. Salden: “Zeggenschap is hierbij van groot belang. Verzorgenden en verpleegkundigen weten heel goed wat nodig is om hun werk goed te kunnen doen. Het is aan werkgevers om niet alleen te luisteren, maar ook om er daadwerkelijk iets mee te doen. Werkgevers moeten niet afwachten tot de situatie echt uit de hand loopt, maar direct overgaan tot actie.” De belangrijkste resultaten van de peiling vind je in deze infographic.