Door een fout in de administratie kregen 225 zorgmedewerkers van Gelre ziekenhuizen vorig jaar te veel salaris uitbetaald. In eerste instantie zou dat teruggevorderd worden, maar nu heeft Gelre ziekenhuizen besloten dat de medewerkers het geld mogen houden. NU’91 is blij dat Gelre ziekenhuizen van het terugvorderen afziet.
Michel van Erp, woordvoerder NU’91: “De afgelopen tijd was er bij een aantal leden spanning rondom deze zaak. Zorgprofessionals hadden door de hoge werkdruk tijdens corona simpelweg geen duidelijk zicht meer op hun salarisstrook. Daarbij vertrouwden zorgprofessionals erop dat de werkgever de uren zorgvuldig had verwerkt. Tot bleek dat dit niet zo was.” Een aantal zorgprofessionals heeft voordat het probleem bij Gelre bekend was wél vragen gesteld over het hogere bedrag op hun salarisstrook. Zij kregen daarop echter geen enkele reactie. “We vinden het goed om te horen dat zorgprofessionals niet benadeeld worden door Gelre ziekenhuizen én dat ze het eventueel teveel ontvangen salaris mogen houden”, aldus van Erp.
Edwin Maalderink, lid van de Raad van Bestuur van Gelre, legt in de Stentor uit waarom Gelre het geld toch niet terugvordert: “In de coronaperiode is er heel hard gewerkt. Dat maakt het extra vervelend als er zoiets doorheen loopt. De loonstrook was bovendien niet goed leesbaar, waardoor medewerkers de fout moeilijk zelf konden ontdekken.” In totaal is er 257.000 euro brutoloon te veel uitbetaald. Gemiddeld hebben medewerkers 1100 euro bruto te veel loon ontvangen.
De te hoge salarisuitbetaling is ontstaan door een fout in het roostersysteem: er werden uren dubbel geteld en dus ook dubbel uitbetaald. “Vanaf het moment dat de fout bekend was, hebben we gezocht naar een goede oplossing’’, vertelt Maalderink in de Stentor. “We zetten eerst in op terugvordering. Maar voordat we deze beslissing konden maken, hebben we in totaal 108 gesprekken met medewerkers gevoerd over deze situatie. Daaruit bleek onder andere dat de salarisstrook te ingewikkeld was. Op basis van het complete beeld uit de gesprekken hebben we besloten om het geld toch niet terug te vorderen.”
De Raad van Bestuur biedt het personeel zijn excuses aan. “We zijn blij met het harde werk dat onze medewerkers verrichten en we willen dat iedereen fijn kan werken. Door dit dossier is het gevoel van waardering bij ons personeel minder geworden. Dat snappen wij en we willen allesbehalve tegenover elkaar staan. We zien in dat de administratie en communicatie verbeterd kunnen worden. We werken hard aan het herstel van het geschade vertrouwen en we gaan ervoor zorgen dat medewerkers hun loonstroken goed kunnen lezen. De fout in het roostersysteem is opgelost en we hebben verschillende procesverbeteringen opgestart.”